Loading...

Rekrytering med hjälp av en hashtagg

Cordovan Communication sökte 2014 nya medarbetare som kunde skriva och uttrycka sig i sociala medier. Därför sökte vi folk - enbart via Twitter.

 

2014 sökte Cordovan Communication en ny kommunikationsstrateg. Det vill säga en effektiv skribent som med lätthet formulerar både pressreleaser, blogginlägg och annat innehåll i digitala kanaler.

Ansökan blev ett arbetsprov

En rekryteringskampanj via Twitter föll sig därför naturligt. Ansökan på 140 tecken blev på så sätt en kombination av ett arbetsprov och ett CV. Dessutom kunde vi via Twitter nå ut till folk i branschen som är aktiva i sociala medier, vilket är en förutsättning om man ska jobba som kommunikationsstrateg på en reklambyrå. 

 

Under hashtagg #cvcordovan uppmanades sökande dela med sig av ett mycket komprimerat CV i enbart ett Twitterinlägg. De sökande behövde alltså inte skicka in sitt CV utan ett Twitterinlägg var gott nog för att bevisa att man platsar på byrån. På en kampanjsajt samlades alla ansökningar, och där kunde man även se alla frågor och kommentarer kring #cvcordovan. För den som inte ville att alla ens följare skulle se att man sökt jobb, gick det även bra att skicka ett privat meddelande till Cordovan_com på Twitter.

300 tweets och 60 ansökningar

På bara några dagar skrevs över 300 tweets om kampanjen. Dessutom uppmärksammades kampanjen av flera bloggare och medier. Sist men inte minst fick vi på kort tid in cirka 60 kvalitativa ansökningar.